دشمن هر چند به ظاهر خود را دشمن معرفی نمی کند و در قالب دوست و خیرخواهی و این قبیل عناوین ظاهر می شود اما با توجه به رفتارهایش می توان پی برد که قصد دشمنی دارد. در مقاله حاضر راه های شناخت دشمن مورد بررسی قرار گرفته که با هم آن را از نظر می گذرانیم.
گره خوردن یهود با تحریف ؟
قرآن كريم كلمه تحريف را مخصوصا در مورد يهودي ها بكار برده و با ملاحظه تاريخ معلوم میشود كه اينها قهرمان تحريف در طول تاريخ هستند. نمیدانم اين چه نژادی است كه تمايل عجيبی به قلب حقايق و تحريف دارد لهذا هميشه كارهايی را در اختيار میگيرند كه در آنها بشود حقايق را تحريف و قلب كرد. من شنيده ام بعضی از همين خبر گزاري های معروف دنيا كه راديوها و روزنامه ها هميشه از اينها نقل میكنند منحصرا در دست يهودي هاست. چرا؟ برای اينكه بتوانند قضايا رادر دنيا آن طوری كه دلشان میخواهد منعكس كنند و قرآن چه عجيب درباره اينها حرف میزند. اين خصيصه يهوديان كه تحريف است، در قرآن بصورت يك خصيصه نژادی شناخته شده است. در يكی از آيات قرآن در سوره بقره میفرمايد: « افتطمعون ان يؤمنوا لكم »ای مسلمانان آيا شما طمع بستيد كه اينها به شما راست بگويند ؟ اينها همان ها هستند كه با موسی میرفتند و سخن خدا را می شنيدند اما وقتی كه برمی گشتند تا در ميان قومشان نقل كنند آن را زير و رو میكردند. « افتطمعون ان يؤمنوا لكم و قد كان فريق منهم يسمعون كلام الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون »( 1 ). تحريف هم كه می كردند، نه از باب اينكه نمی فهميدند و عوضی بازگو می كردند، نه! اينها ملت باهوشی هستند و خوب هم می فهميدند، اما در عين اينكه خوب می فهميدند معذلك حرفها را، سخنان را به گونه ای ديگر برای مردم بيان میكردند. تحريف همين است. يعنی پيچ دادن، كج كردن چيزی، از مسير اصلی منحرف كردن. اينها در كتب الهی تحريف كردند. ”(2)
----------
(1) آيا طمع داريد كه يهودیان به دين شما بگروند در صورتی كه گروهی ازآنان كلام خدا را شنيده و بدلخواه خود آن را تحريف میكنند با آنكه در كلام خدا تعقل كرده معنی آن را دريافته اند . سوره بقره،75
(2) حماسه حسيني 1 / متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری / صص 13 و 14
زبان عضوى است شگفت آور و در عمل داراى ميدانى بسيار گسترده، و ثوابش فوق العاده مهم، و عقابش سنگين، و عاملى است خوشحال كننده مخاطب، و آتشى است جگرسوز، و حافظى است كم نظير، و قاتلى است بي نظير، و گناهكارى است بي بديل و نيكوكارى است بزرگوار و كريم.
فيض در كتاب شريف محجة البيضاء مي گويد: زبان از نعمت هاى بزرگ خدا و لطائف شگفت آور حق است.
اندوختن دانش از طريق احسان
در سالى دچار قحطى كه مردم به شدت در سختى و مضيقه بودند طلبهاى از طلاب علوم دينيه ماده سگى را ديد افتاده و توله هايش به پستانش آويخته اند، به هر صورتى كه ماده سگ ميخواست برخيزد از ناتوانى و ضعف نميتوانست، رمق و نيروئى در بدن او نمانده بود و خود و بچه هايش در معرض مرگ بودند، طلبه دلش به شدت به حال سگ سوخت و براى كمك به او با تمام وجود تحريك شد، بناچار چون چيزى نداشت كه به او بدهد كتابش را فروخت و نانى تهيه كرد و نزد سگ انداخت.
سگ روى به آسمان برداشت و دوقطره اشك ازديده باريد و گويا به صاحب نان دعا كرد، شب هنگام در عالم رؤيا به او گفتند: ديگر زحمت تحصيل و مشقّت كسب علم را به خود راه مده ما به تو از جانب خود دانش عطا كرديم!! «1»
بانو امين درباره امتيازات و خصوصيات زن در كتاب «به سوي خوشبختي» خود چنين مي نويسد :
*نخستین عامل خدادادی که در وجود زن است و راه وی را به حق نزدیک می کند، همان رقت قلب است که جبلی زن است ، قلب رقیق حساس و دل نازک و چشم گریان به حق نزدیک است.
از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم( ص) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» مىگویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».
در جنگ نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف از تاکتیک های متنوع و مختلفی استفاده می شود تا دشمن به اهداف از پیش تعیین شده اش برسد.
1- برچسب زدن: بر اساس اين تاكتيك، رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات مثبت و منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند
2- تلطيف و تنوير: از تلطيف و تنوير (مرتبط ساختن چيزي با كلمه اي پر فضيلت) استفاده مي شود تا چيزي را بدون بررسي شواهد بپذيريم و تصديق كنيم.
3- انتقال: انتقال يعني اينكه اقتدار، حرمت و منزلت امري مورد احترام به چيزي ديگر براي قابل قبول تر كردن آن منتقل شود.
امام صادق عليه السلام به مُفضّل بن عمر فرمود: اى مُفضل! به ويژگى ديگرى كه از ميان همه جانداران، تنها به انسان، اين آفريده بلندپايه و بسيار ارزشمند، اختصاص داده شده، يعنى حيا، بنگر.
*اگر حيا نبود
-هيچ ميهمانى پذيرايى نمى شد
- به وعده ها وفا نمى شد
-كسى حاجت ديگرى را برآورده نمى ساخت
-كسى دنبال زيبايى ها [و خوبى ها] نمى رفت
- از بدى [و زشتى] در هيچ كارى از كارها خوددارى نمى شد
-حتّى بسيارى از كارهاى واجب نيز به خاطر حيا انجام مى پذيرند
- اگر حيا وجود نداشت، حقوق پدر و مادر خود را رعايت نمى كردند
- صِله رحِم به جا نمى آورند
-امانتدارى نمى كردند
- از فحشا خوددارى نمى ورزيدند
سپس فرمود: آيا نمى بينى كه چگونه همه خصلت هايى كه صلاح انسان و سامان يافتن امور او به آنها بستگى دارد؛ در حیا جمع شده است؟.
یکی از روش های تربیتی که روش خیلی مفیدی هم نیست، روش تنبیه است. این روش آخرین راه حل هست.( و در حد امکان نباید بیشتر از آن استفاده شود)
تنبیه جسمی اثرات بسیار بدی بر کودک دارد، که متاسفانه برخی از والدین به آن توجه ندارند.
اسلام با عنایت به اثرات منفی تنبیه جسمی، آن را حکیمانه و کارآمد نمی داند.
اقا امیر المؤمنین علی (علیه السلام) می فرماید: «عاقل را با ادب تربیت می کنند و حیوانات را با زدن رام می کنند» ( غرر الحکم و درر الکلم، ص 254)
کسانی که حوصله تربیت کردن فرزندان را با روش اصولی ندارند، و می خواهند با تنبیه به کار خود ادامه دهند، هیچ فایده ای از این کارها را نخواهند دید.
برای اهمیت موضوع، مواردی از آسیب های چنین روشی را برای شما بیان می کنیم:
1. ترس و اضطراب
ترس و اضطراب یکی از ثمرات تنبیه کردن فرزندان است، که باعث غالب شدن روحیه ترس و اظطراب بر آنها خواهد شد، و چنین فرزندانی آرامش نخواهند داشت، و از انجام اکثر کارها احساس ترس و اضطراب خواهند داشت، و در حقیقت به خوبی نمی توانند در زندگی موفق باشند.
2. تحقیر شخصیت
وقتی کودکی از شخصیت خود آسیبی ببیند، دیگر جبران و اصلاح آن به راحتی امکان پذیر نخواهد شد.
3. ایجاد روحیه تسلیم پذیری (توسری خوری)
این افراد به راحتی مورد سوء استفاده دیگران قرار می گیرند.
4. تنفر و کینه توزی از پدر و مادر
افرادی که با تنبیه بزرگ می شوند، در بزرگی دیگر نسبت به پدر و مادر خود، دیگر احساس مهر و محبت ندارند.
5. از بین رفتن اعتماد به نفس
داشتن اعتماد به نفس پایه موفقیت هر کاری است، از این رو اگراین مسئله مهم در کودکی ضربه ببیند، دیگر انتظار موفقیت و انجام کارهای بزرگ را نباید از آنها انتظار داشت.
دیگر خود باوری و صلابت روحی برای انجام خیلی از کارها معنی نخواهد داشت.
6. ایجاد روحیه زور گویی ویاغی گری
وقتی فردی این روش را در زندگی خود تجربه کرد، یاد می گیرد که درخواست ها و نیازهای خود را با زور گویی ویاغی گری بدست بیاورد، و چه بسا این فرد در آینده یک فرد ظالم و یک خلاف کار حرفه ای باشد.
7. بی اعتمادی به والدین
فردی که از والدین خود، در مقابل کوچکترین اشتباه و خطا تنبیه های جسمانی شدیدی را تجربه کند، دیگر چنین پدر و مادری برای این فرد نمی تواند محبوب و قابل اعتماد باشد، از این رو گرایش و جذب به افراد دیگر شکل خواهد گرفت،و چه بسا این افراد باعث بدبختی همین فرد شوند.
8. عدم امنیت
وقتی محیط خانواده برای کودکان جذاب و آرام نباشد، چه انتظاری داریم که این کودک ما احساس امنیت داشته باشد، ما را دوست داشته باشد، پیشرفت کنند، از افراد موفق و خوبی باشند، سرحال و با نشاط باشند، پیوسته نمره های خوب، رفتار خوب و...
واقعا چنین انتظاری غیرمعقول و غیرمنطقی است.
9. دروغگویی
وقتی فردی مورد تنبیه قرار می گیرد، در صورت ارتکاب خطا به خاطر اینکه دیگر تنبیه نشود، مجبور به دروغگویی می شود، و همین مئسله پایه رفتاری این فرد می شود.
10. پنهانی کاری
برخی از بچه ها رفتار اشتباه خود را در خفا انجام می دهند، و تظاهر هم نمی کنند.
و همین مسئله می تواند پایه انجام خیلی کارهای زشت و اشتباه باشد.
پس تنبیهی که بیشتر استفاده شود، چنین آثاری را بدنبال خواهد داشت، آیا ارزش دارد؟!
پی نوشت :
منبع: آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان، هادي قطبي
یا مهدی (عج) کى شود که روزگار ما در ظهور تو سپری شود؟ کی شود تا چشم ما به جمال دل آرایت روشن شود؟ کى شود که تو ما را و ما تو را ببینیم، آن هنگام که پرچم نصرت و پیروزى در عالم برافراشتهاى؟
آیا روزی را که ما به گرد تو حلقه زده و تو با سپاه تمام روى زمین را پر از عدل و داد کرده باشى خواهیم دید ؟
روزی که دشمنانت را کیفر خوارى و عقاب بچشانى و سرکشان و کافران و منکران خدا را نابود گردانى و ریشه متکبّران عالم و ستمکاران جهان را از بیخ برکنى، تا با خاطر شاد ما به الحمد لله رب العالمین لب برگشاییم...(1)
صحبت کردن از حضرت مهدی(ع) و نشانه های ظهور ایشان در واقع صحبت کردن از حوادثی است که بناست در آینده اتفاق بیفتد و لذا بجاست که از خود بپرسیم: اگر در مورد احادیث نقل شده در این زمینه بررسی اسناد صورت گرفت و مطمئن شدیم که آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آیا می توان مطمئن بود که حتماً همة آن حوادث آن گونه که در روایات شریف ما آمده اند وقوع یابند؟ پاسخ به این پرسش در کتب عقیدتی و فلسفی تحت عنوان «بداء» داده می شود که طی این بخش از مطالب به آن می پردازیم.
ازتحلیل یک استاندار؟تادستوریک سردار
استاندار فارس در نامه ای به رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، با برگزاری مراسم تشییع پیکر پاک ۹۳ شهید به تازگی تفحص شده در استان فارس مخالفت کرده و ضمن توهین به مردم ولایتمدار فارس، بهانه این مخالفت را عدم استقبال مردم! از این مراسم و غیر هم استانی بودن شهدا دانسته و خواستار تعویق مراسم به زمانی پس از برگزاری انتخابات مجلس شده است!
پس از استقبال پرشور مردم شهرهای مختلف از شهدای غواص و به دنبال درخواست های مکرر مردم ولایتمدار استان فارس از کمیته جستجوی مفقودین برای برگزاری مراسم تشییع شهدا در این استان، این کمیته تشییع اولین گروه از شهدای تازه تفحص شده در کشور عراق را در جمع مردم این استان در دستور کار قرار داده و با اعلام این موضوع به نهادهای مسئول در استان فارس از جمله استانداری این استان، برنامه خود را برگزاری مراسم تشییع ۹۳ شهید تازه تفحص شده در خاک عراق در استان فارس اعلام کرده است.
اما در پاسخ به این اعلام برنامه، استاندار فارس در نامهای بسیار تاسف برانگیز مخالفت خود را برگزاری مراسم مذکور اعلام و بهانه خود برای این مخالفت را نگرانی از «عدم استقبال» و «هم استانی نبودن شهدای گمنام تفحص شده» در این استان عنوان کرده اما در پایان نامه نگرانی اصلی خود را اینگونه لو داده است که برای «نگرانی از بهرهبرداری انتخاباتی»، لازم است مراسم تشییع به زمانی پس از برگزاری انتخابات مجلس منتقل شود!
محمد علی افشانی در نامه خود نوشته است:
سردار سرتیپ پاسدار سید محمد باقرزاده
مشاور عالی محترم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کمیته جستجوی مفقودین
با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره ۳۷۷۱/۹۴/ک مورخ ۱۶/۱۰/۹۴ با عنایت به ضرورت پاسداشت حرمت شهدای عزیز که همه ملت ایران خصوصا مسئولین در تمام ردههای مدیریتی وامدرا و مدیون آنان هستند و با توجه به بازتاب خبر تشییع آنان در شبکه های اجتماعی مبنی بر نگرانی از بهرهبرداری انتخاباتی از مراسم و با عنایت به اینکه هیچکدام از شهدای گمنام عزیز از استان فارس نمیباشند، احتمال عدم استقبال با توجه به شرایط ذکر شده می باشد.
خواهشمند است دستور فرمایند برای پیشگیری از تلقی بهرهبرداری انتخاباتی از مراسمی تسییع شهدای قهرمان مظلوم و گمنام جهت برگزاری باشکوهتر تأثیرگذاری مطلوبتر، زمان تحویل و تشییع پیکر پاک و مطهر آنان به بعد از برگزاری انتخابات تغییر یابد.
سید محمد علی افشانی
استاندار
با این وجود سردار باقرزاده در پاسخ به نامه استانداری، با صراحت از برگزاری این برنامه در موعد مقرر خبر داده و نوشته است:
باسمه تعالی
دفتر؛ سلام بنده را به آقای استاندار فارس جناب آقای افشانی برسانید و بگویید: برای این نوع نگاهی که دارند متاسفم!
تشییع پیکرهای طیبه شهدا برابر روش جاری و زمانبندی به حول و قوه الهی انجام خواهد شد!
سؤال: اگر مورد آزار جنّيان واقع بشويم چه بايد بكنيم؟
جواب:آزار جنّيان فرقى با اينكه كسى پشت سر شما دروغ ببافد نمىكند. در آنجا شما در حدّ خود از خودتان دفاع مىكنيد و باقى آن را هم به خدا واگذار مىنماييد كه خدا مدافع بزرگى است.
تکرار مسواک زدن در همه شبها ، دندانها را سفید میکند
و تکرار خاطرات در همه شبها، موها را . . .
ﮔـــﺎﻫﯽ ﻋﻤﺮ ﺗﻠﻒ می شوﺩ ؛
ﺑﻪ ﭘـــﺎﯼ ﯾﮏ ﺍﺣﺴﺎﺱ .…
ﮔـــﺎﻫﯽ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺗﻠﻒ می شود ؛
ﺑﻪ ﭘـــﺎﯼ ﻋﻤﺮ !
ﻭ ﭼﻪ ﻋـــﺬﺍﺑﯽ می کشد ،
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻫــﻢ ﻋﻤﺮﺵ ﺗﻠﻒ می شود ؛
ﻫــﻢ ﺍﺣﺴﺎﺳﺶ.....!
پاییز از مهر شروع نمی شود ، پاییز از بی مهری ها شروع میشود......
اگر عقل امروزم را داشتم کارهای دیروزم را نمی کردم
ولی اگر کارهای دیروزم را نمی کردم عقل و تجربه امروزم را نداشتم !!!
رنجهایم را داخل کیسه ریختم و دم در گذاشتم
اما فرشتگان برایم باز فرستادند
معطر به عطر بهشتی. . .
تا هرگز یادم نرود روزی همین رنجها بود که راه نجات را به من آموخت
همین رنجها بود که راه درست زیستن را به من هدیه داد
رنجهایم را بوسه میزنم
و در صندوق گنجهایم میگذارم
گذر زمان جواهرشان میکند
از آنچه بر سرتان گذشته نهراسید
حتی فرار نکنید
بلکه دوستش بدارید
همان گذشته بود که امروز شما را ساخته
امروز را دریابید تا فردایی خوش بسازید
پس شاد زندگی کنید.
آيادر عاشورا تنها مردان به شهادت رسيدند، يا زنان نيز شهيد شدند؟
پاسخ: مشهور است که ام وهب همسرعبد الله بن عميرکلبي تنها زنی است که در عاشورا به شهادت رسید بود.(1)
عبدالها بن عمير شبانه به اتفاق همسرش در كربلا به خدمت حضرت رسيد و در روز عاشورا به میدان جنگ رفت و به شهادت رسید. پس از شهادت عبدالهت بن عمیر کلبی،ام وهب بر بالين شوهر آمد وخاك از چهره اش پاك كرد و گفت: بهشت بر تو گوارا باد! از خدايي كه بهشت را نصيب تو كرده است، مي خواهم مرامصاحب و همراه تو در بهشت قرار دهد!در اين اثنا به دستور شمر ملعون غلامش عمود خود را بر سر او فرود آورد و در اثر اين ضربه به آرزوي خود رسيد و در كنار همسرش شهيد شد.(2)
1) بلاذرى، أنساب الأشراف، ج3، ص190؛ طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص429؛
2) علي نظري منفرد،قصّه كربلا،ص 290ـ 293؛ جمعى از نويسندگان، با كاروان حسينى، مترجم عبدالحسين بينش،ج4، ص173.
در کتاب سردار کربلا مرحوم مقرّم، حکایتی از علامه ی جلیل القدر شیخ عبدالرحیم تستری که از شاگردان شیخ مرتضی انصاری أعلی الله مقامه است بازگو کرده است که با هم می خوانیم:
من امام حسین علیه السّلام را زیارت کردم و سپس قصد حرم حضرت عبّاس علیه السّلام را نمودم. همین طور که در حرم مطهّر بودم، دیدم عربی به درون آمد و پسر بچّه ای را که پاهایش فلج بود با ریسمان به ضریح بست و شروع به توسل و تضرّع نمود.
هنوز مدّتی نگذشته بود که پسر بچّه برخاست و بر روی پاهای خود قرار گرفت و در حالی که هیچ اثر فلج در پاهایش وجود نداشت، فریاد برآورد که عبّاس مرا شفا داد. مردم بر گردش حلقه زدند و لباسش را برای تبرّک پاره کردند. چون من چنین دیدم به طرف ضریح رفتم و با حضرتش شروع به عتاب و تندی نموده، گفتم: افرادی که به شأنت جاهلند، حاجات خود را می گیرند و من با این علم و معرفت و ادب نسبت به شما نا امید و بدون حاجت روا شدن برگردم!
پس حال که چنین است، دیگر هیچگاه به زیارتت نخواهم آمد!
بعد از آنکه از آن حالت پریشانی به خود آمدم، از سخنان تند خویش پشیمان شده، از اسائه ی ادب خود از خداوند متعال استغفار و طلب بخشش نمودم.
چون به نجف اشرف بازگشتم، شیخ مرتضی انصاری(ره) نزدم آمد و دو کیسه به من داد و گفت: این است آنچه از اباالفضل علیه السّلام در خواست نمودی، خانه ای خریداری کن و به زیارت خانه ی خدا مشرّف شو و من همین دو حاجت را از حضرت اباالفضل علیه السّلام خواسته بودم.
هر روز بلکه هر ساعت، هر کس به این آستان روی آورد، حاجت روا و خوشحال باز می گردد.
از شرم رخت رونق مهتاب شکست شب با قدمت سکوت مرداب شکست
بـا مشک ز روی زیـن فـرو افتـادی آنـگاه دل آینــه و آب شکست
منبع:
1. کرامات حضرت عبّاس، سید محمّد حسین محمودی،ص 136-137
2. شعر از مجید مرادی.
کلمه «العبرة» از ماده «ع ب ر «در زبان عربی به معنای اشک است. [۱] یکی از حالات جمع این کلمه «العبرات» است.
گفتار معروفی وجود دارد که امام حسین(ع) را به عنوان «کشته شده اشکها» یاد میکند. برای تبیین و فهم این کلام، روایاتی که این تعبیر در آن نقل شده بیان میشود.
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
محرم امسال هم خداوند سبحان توفیق عنایت فرمود که کلماتی با شما در قالب سخنرانی مکتوب به اشتراک بگذاریم. در این مطلب میخواهیم به مکارم اخلاق و نقاط برجسته سیره زندگانی سیدالشهداء علیهالسلام بپردازیم تا بدانیم امامی که در صحنه نبرد روز عاشورا خون را بر شمشیر پیروز نمود و بر کفار سخت میگرفت در میان مؤمنان نیکوترین رفتارها را بروز میداد. همان امامی که مخالفان نیز بر فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره او (حسین از من است و من از حسینم) تصریح نمودهاند.
چرا امام حسین با آن که از شهادت خود آگاهی داشت، زن و فرزندانش را به همراه خود به کربلا برد؟
همراهى خانواده امام حسین در حادثه عاشورا می تواند به جهت عوامل زیر باشد:
سوال وجواب
بسیاری از سردرگمیهای دینی امروزی ما ناشی از نداستن یا شبهه در احکام یا صحت احادیث است. چرا پیامبر (ص) یا امام معصوم (ع) کتابی به قلم خود ننوشتهاند که احکام اسلام و سخنان دیگر خودشان در آن باشد. بی شک تحریف کتاب سختتر از تحریف کلام است.
ﺑﻬﺠﺖرحمه الله : ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺳﯿﺪ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍ علیه السلام ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺐ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ .
ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽرحمه الله : برای رسیدن به عرفان کامل دو راه و دو مکان بیشتر وجود ندارد ؛ یا در حرم اباعبدالله یا در مجلس ابا عبدالله…
شیخ جعفر شوشتریرحمه الله : کسانی که نام این بزرگوار را می شنوند و تغییر حالی در خود نمی بینند، جداً نگران ایمان خود باشند! نام آقا امام حسین علیه السلام محک ایمان است.
علامه امینی رحمه الله : به هنگام شنیدن مدایح و مراثی آل محمد چنان بی قرار می شد که بر اثر شادی یا اندوه، زمان و مکان را از یاد میبرد و روحش چنان به پرواز در می آمد که گویی هم اکنون در همان صحنه ای است که اشعار و مدایح و مراثی از آن سخن می گوید.
آشیخ عبدالکریم حائریرحمه الله : روضه خوانی و گریه بر سیدالشهدا علیه السلام عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است.
حاج میرزا اسماعیل دولابی رحمه الله : محبت و عزاداری برای امام حسین علیه السلام انسان را زود به مقصد می رساند. کلنا سفن النجاه و سفینه الحسین اسرع. همه ی ما اهلبیت کشتی نجاتیم ولی کشتی امام حسین علیه السلام سریعتر است . هنگام عزاداری انسان در دلش را باز میکند و امام حسین علیه السلام داخل میشوند
ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽرحمه الله : ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﻧﺮﺳﯿﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺮﻡ ﻣﻄﻬﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ علیه السلام ﻭ ﯾﺎ ﺩﺭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺁﻥ ، «این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را شفاعت میکنند».
بهاءالدینی رحمه الله : دستگاه امام حسینعلیه السلام فوق فقه است… نباید به دستگاه امام حسین علیه السلام اهانت شود، این عزاداری ها احیا کننده نماز و مساجد است.
سیدعبدالکریم کشمیری رحمه الله : برای امام حسین علیه السلام هر کاری بکنی کم است
بروجردی رحمه الله : به مقداری که امام حسین علیه السلام ، بزرگ و واجب الاحترام است، منسوبین به آن حضرت هم لازم الاحترام می باشند.
24ذی الحجه(روزمباهله)برشمامبارکباد
به روايت زمخشرى
زمخشرى در اين باره مى گويد:
در روايت چنين وارد شده: وقتى پيامبر صلى الله عليه وآله آنان را به مباهله دعوت كردند، گفتند: ما برمى گرديم تا مشورت كنيم.
وقتى آن ها با هم خلوت كردند به فرد صاحب نظر خود، يعنى عاقب گفتند: جناب عبدالمسيح! نظر شما چيست؟
شاید عده ای از ما وجود آسیب های ماهواره بر خانواده کم اطلاع بوده و با یک دید عادی به آن نگاه کنیم اما حقیقت را اگر دریابیم فرزندانمان در معرض خطر بزرگی قرار دارند
هر چند ماهواره دارای مزایایی همچون آشنایی با فرهنگ های مختلف و نظرات دیگران و گسترده شدن اطلاعات عموم بینندگان است اما آسیبهای و صدمات خانمان بر انداز و برخی اوقات جبران ناپذیری را بر پیکر خانواده ها وارد می آورد.
چند روز پیش برای خرید شیرینی به یک قنادی رفتم . پس از انتخاب شیرینی ، برای توزین و پرداخت مبلغ آن به صندوق مراجعه کردم.
آقای صندوقدار مردی حدوداً ۵۰ ساله به قول دوستان فاقد نشانه های ظاهری مذهبی!
القصه…
هنگام توزین شیرینی ها ، اتفاقی افتاد عجیب غریب !
اتفاقی که سالهاست شاهدش نبودم . حداقل در تهران ، مدتها بود که چنین چیزی را ندیده بودم .
آقای شیرینی فروش جعبه را روی ترازوی دیجیتال قرار داد ، بعد با استفاده از جدول مقابلش وزن جعبه را از وزن کل کم کرد . یعنی در واقع وزن خالص شیرینی ها(NET WEIGHT) را به دست آورد . سپس وزن خالص را در قیمت شیرینی ضرب کرد
روضه آن آدم را شنیدهای که امام حسین(ع) شخصاً به سراغش میروند و او را برای یاری دعوت میکنند؟ حتماً شنیدهای که طرف بهانه میآورد و دست آخر میگوید اسب و شمشیر خوبی دارد و حاضر است برای یاری دین خدا، آنها را به امام بدهد... و شنیدهای که امام پاسخ میدهند: ما اسب و شمشیر نمیخواهیم، ما خودت را میخواهیم. نمیدانم پای این روضه بودهای یا نه؟ و نمیدانم تو هم مثل من به حال چنین شیعهای تأسف خوردهای یا نه؟ این را داشته باش تا برایت یک محاسبه ساده بکنم.
مهریه معقول، مهریه است که سنت خدا و رسول اوست؛ مهریهای که هم مرد توان پرداخت آن را داشته باشد و هم زن را از جوانب برخورداری از این حق، بهرهمند سازد. آنچه رهبر انقلاب دراینباره میفرمایند بهگونهای، تشریح جوانب این اتفاق است: «اینکه میبینید ما گفتیم ۱۴ سکه بیشتر را عقد نمیکنیم، نه برای این است که ۱۴ سکه بیشتر اشکالی در ازدواج ایجاد میکند؛ خیر. چهاردههزار سکه هم باشد، ازدواج اشکالی ندارد، فرقی ندارد. این است که آن جنبه معنوی ازدواج، غلبه پیدا کند بر جنبه مادی. مثل یک تجارت و معامله نباشد. دادوستد مادی نباشد. اگر تشریفات را کم کردید، جنبه معنوی تقویت خواهدشد.» (خطبه عقد مورخه ۲۶/۱۰/۱۳۷۲)
با افزایش سن، حتی فراموشیهای کوچک و معمولی، افردا را دچار دلهره و ترس از اینکه دارند به آلزایمر مبتلا میشوند میکند . همچنین از آنجا که در سطح جهانی با سالمندی و طول عمر بیشتر مواجه هستیم این ترس با شیب بالایی رو به گسترش است ؛ ترس از اینکه فراموشیها شدت پیدا کند و کم کم نتوانیم نامها را به یاد آوریم، مسیرها را بیابیم و به تدریج به آدمی تبدیل شویم که یک زندگی گیاهی دارد . ترس از سربار و به عزیزان و اطرافیان وابسته شدن و آنها را به زحمت انداختن نیز به مجموعه این ترسها دامن میزند.
از تنهايي وحشت داشت. از دوران بچگي تا همين الان، هميشه از اين كه تنها بماند ميترسيد. براي انجام هر كاري، رفتن به هر جايي، و حتي فكر كردن به چيزي دنبال يك حامي و پشتيبان ميگشت. مدام بايد كسي بهش برنامه ميداد كه چه بكند و چه نكند. هرگز از فرصتهايي كه به دست ميآمد تا خودي نشان دهد استفاده نميكرد.
هيچ وقت به خودش جرات خطر كردن و يا حتي ريسكهاي جزيي را هم نميداد، چون ميترسيد سرزنش شود. يا شايد هم از اينكه متوجه ضرر و زياني بشود: "نكند بخورم زمين! اگر در اين امتحان مردود شوم چه ميشود؟ اگر در اين معامله ضرر كنم چه؟ اگر ..." و خلاصه به خاطر وحشتي كه داشت درس خواندن را رها كرد كه اصلا امتحان ندهد، كار و تجارت نكرد كه در داد و ستد شكست نخورد و قدم از قدم برنداشت كه مبادا زمين بخورد! هر جا كه ديگران گفتند رفت، هر چه كه دادند خورد، هر جا كه گفتند خوابيد، هر چه كه گفتند گوش كرد و هر كار كه گفتند انجام داد!
یکی از آسیب های مهم شبکه های اجتماعی راحت شدن روابط نامحرمان با هم هست.
ظاهرا شبکه های اجتماعی صرفا ارتباط نوشتاری هست اما خیلی وقتا این ارتباط ها با رهاشدن هوای نفس میتونه باعث نابودی خانواده ها بشه.
نکته آموزنده عارف به شاهزاده جوان
روزی عارف پیری با مریدانش از کنار قصر پادشاه گذر میکرد.
شاه که در ایوان کاخش مشغول به تماشا بود، او را دید و بسرعت به نگهبانانش دستور داد تا استاد پیر را به قصر آورند...
روزی عارف پیری با مریدانش از کنار قصر پادشاه گذر میکرد.